Het insta-museum.

Het insta-museum.

Sinds 2016 bestaat er een nieuw fenomeen: het insta-museum. Een museum vol kunstinstallaties waar je als bezoeker in kan gaan staan, liggen, zitten en spelen en waar je dan leuke foto’s maakt voor je Instagram pagina. En hoewel Brit ook van de ‘ouderwetse’ musea houdt, is ze ook helemaal voor het insta-museum. Hier lees je meer over het insta-museum!

Brit in het Rijksmuseum.  Blog Het insta-museum

Alleen hoge cultuur is interessant

Een jaar of 10 geleden studeerde ik Kunstbeleid en -management bij Universiteit Utrecht. Op dat moment spraken we op de universiteit van hoge en lage cultuur. Ik was daar zwaar allergisch voor. Tijdens mijn studie Theaterwetenschap was het ook not done om te zeggen dat je van musicals hield. Daar werd op neer gekeken, terwijl ik met mijn musicaltheater achtergrond wist hoe hard er werd gewerkt aan musicals. En dat musicals niet altijd alleen maar “happy happy joy joy” zijn. Maar terug naar de musea.

Een groter publiek trekken

Tijdens de kunstbeleid en – management studie aan de UU braken de studenten hun hoofd over hoe we meer mensen naar musea zouden kunnen krijgen. Door middel van educatieprogramma’s moesten we scholieren weer enthousiasmeren voor musea. Alleen wat men op de universiteit even vergat, was dat ze zelf zo ongelofelijk elitair denken en zo ver van de gemiddelde Nederlander af staan, dat met wat ze ook zullen komen, het nooit ècht zal aanslaan. O ja, ‘commercieel’ was ook een vies woord op de uni. Dus hier ontstond een probleem, waarvan ik de indruk kreeg dat ze dat niet helemaal begrepen op de universiteit: 1- we willen meer mensen naar musea trekken. Maar 2- het mag vooral niet commercieel zijn en 3- het moet hoge cultuur blijven. Gevolg: bijna niemand komt, behalve rijke babyboomers en andere mensen die hun status laten afhangen van hun zogenaamde liefde voor hoge cultuur.

Brit in het Rijksmuseum. Blog: het insta-museum

Even voor de duidelijkheid. Onder hoge cultuur worden de fine arts verstaan. Elitaire, complexe cultuurproducten (ballet, opera, klassieke muziek, bepaalde schilderijen en literatuur, etc.) En met lage cultuur wordt een cultuurproduct voor de massa verstaan. Iets wat makkelijker te begrijpen is: musicals, popmuziek, het levenslied, etc. Grappig is, dat ballet, opera en toneelstukken die we nu zien als hoge cultuur, in de tijd dat het product werd gemaakt, voor de massa was. Maar ook dat vergeten we op een universiteit gemakshalve even.

Kunstinstallaties zijn het antwoord!

En toen, in 2016, ontstond er in New York een nieuw fenomeen: Het insta-museum. Mensen zijn over het algemeen heel visueel ingesteld en Instagram is daar natuurlijk het perfecte medium voor. De sport werd om zo mooi en origineel mogelijke foto’s te posten. En ineens was daar een slimmerik die bedacht om met diverse gave kunstinstallaties een museum op te richten die helemaal Instagram waardig is. Het Museum of Ice Cream. Hun motto: “to be a culturally inclusive environment and community, inspiring human connection and through the universal power of ice cream.” Ze verkopen er ook ijs trouwens. Maar dat terzijde.

Een culturally INCLUSIVE environment and community. INCLUSIVE. Waar de ouderwetse musea met de elitaire hoge cultuur een afstand creëerden met het publiek zo groot, dat er steeds minder mensen kwamen, zorgde het insta-museum voor inclusiviteit en loopt deze als een trein. Kunstinstallaties waar ook grote mensen in kunnen spelen. Dat is wat het publiek nu wil. “Lage cultuur” dus. Het schijnt dat er ook kritiek vanuit de elitaire kant van de maatschappij komt. Zij stellen vragen als: kijken de bezoekers niet te oppervlakkig naar het kunstwerk? Is het niet de bedoeling van een kunstervaring dat we ons verliezen in het kunstwerk, in plaats van na te denken over de beste pose? Who cares! Dit soort vragen past bij het Bildung-ideaal van twee eeuwen terug. Of bij de catharsis-theorie van Aristoteles 20 eeuwen terug! En daarbij: ik kan mezelf flink verliezen in het plezier van het ballenbad of spekjesbad van Wondr.

“Ik had zo’n lekkere catharsis in het insta-museum!”

Waren het trouwens niet de oude Grieken die geloofden in een gezonde geest in een gezond lichaam? Hoeveel catharsis kun je dat wel niet krijgen als je lekker door zo’n instagram museum rent, mooie foto’s van jezelf maakt en daarop ook nog is lekker veel likes krijgt op instagram. Dat heeft best een louterende werking, kan ik uit ervaring vertellen. Een mens wordt er blij van en ontspannen. En een gezonde geest ìs ontspannen en dan komt het gezonde lichaam vanzelf. En ja, je kunt dan je hang naar likes kapot psychologiseren maar aan de andere kant dat is onderdeel van het menselijk karakter. Erkenning van de groep zoeken. ZO! Is dat ook van tafel geveegd.

Dus als de musea weer open gaan, bezoek dan, naast het prachtige Rijksmuseum, ook is zo’n lekker commercieel en mooi Instagram museum. Van die kunstinstallaties word je blij. Doe je haar goed, maak je mooi op en trek leuke kleren aan. Neem een goed opgeladen mobieltje mee en maak contact met het kind in jezelf. Ik beloof je, dat je er fris en ontspannen vandaan komt en je je sores van de dag even bent vergeten. Ja, ook lage cultuur geeft catharsis. Zullen we de termen ‘hoge en lage cultuur’ vanaf nu dan echt vergeten?

Wil jij ook zo’n leuk insta-museum bezoeken? In Nederland hebben we ze ook. Hier vind je de leukste instagram waardige musea:

Wondr Experience

The Upside Down

Youseum Amsterdam

Youseum Leidschendam

Moco Museum

Nxt Museum

*De foto’s zijn gemaakt in Het Rijksmuseum, Wondr Experience en de laatste in The Upside Down.

Het insta-museum Wondr

Britstyle

Related Posts

S&NAP: Work in Progress III

S&NAP: Work in Progress III

S&NAP: Work in Progress II

S&NAP: Work in Progress II

S&NAP: Work in Progress I: Theaterdier

S&NAP: Work in Progress I: Theaterdier

PIT veiligheidsmuseum leuk uitje!

PIT veiligheidsmuseum leuk uitje!

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *